skip to Main Content
91154493 tone@webhagen.no
Websider – Hva Gjør Du Med Det?

Websider – hva gjør du med det?

Er du gründer eller har en ny virksomhet er du kanskje i den situasjonen at du skal skaffe deg en webside. En webside i dag, er det samme som en oppføring i telefonkatalogen var før: er du ikke oppført der, finner ikke kundene/brukerne dine virksomheten din. Og er du gründer, har du kanskje smått med penger og vil gjøre det billigst mulig i starten. Det er forståelig, men det er noen saker du bør tenke gjennom før du velger leverandør og plattform.

Først av alt: skal du være din egen webdesigner?
Hvis du har en stram økonomi, er det fristende å prøve å lage websider selv. Du har kanskje hørt noe slikt som «det er SÅ enkelt å lage websider i WordPress» eller lest om websider som er «enkle å tilpasse» eller «trenger ingen koding». Av erfaring vet jeg at når det kommer til stykket, krever også disse løsningene en viss teknisk innsikt – og mange vil slite.  Dessuten: vil dette ta energi du heller burde bruke på å etablere og utvikle virksomheten din? Du bør regne med en god posjon frustrasjon, om du ikke er en veldig dreven databruker. Burde du kanskje heller investere noen kroner for å komme kjapt igang? I så fall kan du gjerne benytte kontaktinformasjonen her.

Ok, så velger du kanskje å gjør det selv. Da kan du lese videre her:

Gratisløsninger
Det finnes mange typer gratisløsninger og plattformer. Med plattform mener jeg det som ligger i bunnen av det du skal bygge sidene dine på.
Det er i hovedsak – veldig forenklet – to typer gratisløsninger. Den ene er der du kjøper deg domene og plass i et webhotell. Dette gjøres hos en webhost. Eksempler på host’er er ProIsp. På dette webhotellet kan du legge websider basert på de fleste plattformer. Eksempler på mye brukte plattformer er WordPress, Joomla og Drupal. Domene og webhotell koster litt, men websidene dine må ha et sted å «bo». Plattformene – altså WordPress og andre open source-løsninger er gratis.

Den andre «gratisløsningen» er der hvor leverandøren gir deg tilgang til en mal. I noen av disse alternativene kan du sette opp din gratisløsning mot at leverandøren bruker noe av plassen på websiden din til reklame – som han tjener penger på. Dessuten må du regne med at leverandørens logo eller navn er godt synlig på websiden din. Sånn sett er den altså ikke helt gratis, men mer en bytteløsning. De fleste av disse løsningene kan oppgraderes til en pro- eller premiumversjon uten reklame, men da er de ikke lenger gratis. Pro- og premiumversjoner inneholder ofte fler funksjoner og muligheter enn gratisversjonen.

Dersom du vil ha en webside som er seriøs og som du ønsker skal gi inntrykk av at du tjener penger, bør du tenke på om det virkelig er en gratisløsning du bør velge – og hvilke signaler dette i så fall sender ut til potensielle kunder.

Rimelige løsninger
Det er ikke vanskelig å finne tilbud på ferdig oppsatte hjemmesidepakker til en billig penge. Ønsker du å velge en av disse, bør du sjekke på forhånd hva pakken inneholder. Noen kontrollspørsmål kan være for eksempel:

  • er du en «racer» på data, eller vil du trenge veiledning. I så fall: er denne inkludert?
  • får du en innføring i hvordan du bruker sidene etter at de er satt opp, eller blir du overlatt til deg selv?
  • er det lett å finne informasjon på leverandørens egne websider? Hvis ‘nei’, kan det være en pekepinn på hvordan dine sider vil komme til å bli
  • omfatter prisen også domene og webhotell?
  • omfatter prisen informasjon om hvordan du oppdaterer sidene dine?
  • vil det komme en månedlig abonnementspris i tillegg til pakkeprisen?
  • vil løsningen ha alle funksjoner du trenger, eller må du betale ekstra for disse?
  • vil leverandøren hjelpe deg å strukturere innholdet på websiden din og hjelpe deg å finne ut hva du trenger av informasjon?
  • har leverandøren forståelse for hva DIN kundegruppe har behov for? Hva dette behovet er kan variere veldig, avhengig av kundenes alder og dataforståelse.
  • er prisen med eller uten MVA?

Når du har bestemt deg: lykke til – uansett hvilken løsning du går for!

 

Back To Top