skip to Main Content
91154493 tone@webhagen.no
Myten Om Den Enkle Websiden

Myten om den enkle websiden

Jeg møter ofte på påstanden «det er superenkelt å lage websider selv». Og det er det – om du kan det. Det lar seg lære, avhengig av en del forutsetninger. Om du skal bruke tid på det er et annet spørsmål. Det finnes flere webløsninger som er beregnet på å at folk skal kunne gjøre dette. Noen er basert på «drag and drop» – dvs at du trekker tekst og grafiske elementer på plass der de skal være – og formatterer slik du ønsker at det skal se ut.

For mange fungerer dette greit. Men virkeligheten viser ofte at det krever mer enn en enkel nettløsning for å få en god webside. Jeg blir rett som det er kontaktet av folk som sitter fast i arbeidet uten å komme videre. Noen punkter du kan tenke gjennom før du går løs på arbeidet med en webside finner du her:

Har du generell dataforståelse? Har du et godt forhold til teknisk terminologi?

Du er kanskje ganske komfortabel med å sende mail, gå i nettbank, lage dokumenter og lagre bilder. Men det jeg ser daglig, er at mange sliter med den grunnleggende forståelsen: hva er forskjell på et vindu og en fane i skjermbildet? Hvordan åpne en ny fane eller hvordan lukke ett vindu, men ikke et annet? Hva er en url? Hvordan ser du forskjellen på en url og en mailadresse?

Er du god i engelsk?

Mange av løsningene bruker engelsk som arbeidsspråk. For enkelte av dem kan du velge et av de andre store verdenspråkene.

Utvikling av websider er produkt- og organisasjonsutvikling

Mange tror at når du bestiller en webside, så er inneholdet gitt av seg selv. Det er ikke tilfelle. Det er mange sider du bør tenke gjennom, som hvilke tjenester du selger, hva de inneholder, hvordan du leverer tjenestene osv. Ofte kan det være greit å ha en med på laget som ser virksomheten utenfra, og som kan hjelpe deg med en god struktur.

Hva vil du bruke tiden din på?

Har du en virksomhet, er det sannsynlig at du har et produkt eller en idé du ønsker å tjene penger på. Dersom du ikke allerede har et godt etablert forhold til det å lage et nettsted, er det stor sannsynlighet for at du vil bruke timesvis av arbeid – og mye frustrasjon – for å komme deg dit du vil. Om du regner disse timene (og frustrasjonen) i fakturertbart arbeid, vil du antakelig se at det kan lønne seg å kjøpe tjenesten.

 

Back To Top